Açılış Sayfam Yap   Sık Kullanılanlara Ekle   

   Anasayfa          İletişim          Yazar Girişi         Sitene Ekle         Arşiv

Haberler - Erkut Aktaşın Yazısı Standart Radyo Kalitesi - www.magicfm92.com.tr
   
 Erkut Aktaşın Yazısı Standart Radyo Kalitesi

Erkut Aktaşın Yazısı   Standart Radyo Kalitesi
 Yazı Boyutu

 Tarih : 21.03.2013 - 22:10:05


(Radyo ruhunu kaybetmiştir Ağalık ta, krallık ta, imparatorluk ta hükmünü yitirmiştir hayırlı olsun.)

 

Türkiye’de radyo yayıncılığı bir çıkmaz içindedir. Son dönemde içinde bulunduğumuz kısır döngü radyo yayıncılarının yayın kondisyonunun zayıflamasına, kapasitelerinin yüzde 10’unu kullanmalarına olanak sağlamaktadır. Yetenekli insanların sektöre kazandırılması tamamen durmuştur. Bu gün iş adamları için radyo ölü yatırım olarak adlandırılmaktadır en güzide ulusal radyolarımız satılmak istenmesine rağmen alıcı çıkmadığı için satılamamışlardır her yıl radyo marka değeri düşmekte beraberinde radyo reklam gelir paylarıda azalmaktadır. bu konuda suçlu aramaya gerek yoktur hepimiz suçluyuz  radyocuyum diyen herkesin bu kötü sonuçta suçu bulunmaktadır.


(Radyo ruhunu kaybetmiştir!   Ağalık ta, krallık ta, imparatorluk ta hükmünü yitirmiştir  hayırlı olsun.)
 
 
Standart radyo kalitesi nasıl olmalıdır?
Uzun yıllardır Medyanın kendini kandırdığı bir düşünce vardır “halk bunu istiyor” diye, bu yalan yüzünden tek tip yayıncılığa geçtik. Bütün radyolar birbirinin kopyası oldu. Bütün radyolar üretkenlikten uzaklaşıp işin kolayına kaçarak birbirlerini taklit ettiler buda içi boş, en küçük düşünce içeriği taşımayan yapımların çoğalmasına neden oldu. Radyolar müzik kutusuna dönüştü, sadece şarkı anonsu yaparak, sadece müzik yayını yaparak, radyoculuk yapanlar, radyo yayını yapıyoruz diyerek sadece kendilerini kandırdılar çünkü bu yaptıkları radyo yayıncılığının tanımına aykırı, bu iş dj’lik işi yani gece kulüplerinde popüler şarkılarla insanları eğlendirmek üzere müzik çalan dj arkadaşlarımızla aynı kefeye koydular bizi. Radyo patronları gece kulübü işletmecisi gibi radyo yönettiler buda radyoların kalitesinin düşmesine neden oldu, beraberinde radyo dinleyicisi radyoyu terk ederek sadece müzik yayını yapan radyolara tepkisini ortaya koydu. Son yapılan araştırmalarda radyo dinleme alışkanlığının yüzde 20 oranında düştüğünü görüyoruz bunun suçu hepimizde var.
Gelelim sorunun tam cevabına radyonun kalitesini bence öncelikle haber kalitesi ortaya koyar daha sonra prodüksiyon departmanın gücü, üretkenliği ve çalışmaları hemen sonrasında yayıncı performansları,  müzik seçimleri ve sosyal etkinliklerdeki varlığı, kalite ölçütünün ana başlıklarıdır.

Dikkat ederseniz birinci sırada radyoların haber vermesi geliyor. Haber bültenleri ve yayıncıların insanların günlük hayatında kullanabilecekleri faydalı bilgilerden bahsediyorum.

İkinci sırada prodüksiyon var bu bölüm ne kadar iyi olursa radyo o kadar iyi olur.

Üçüncü sırada yayıncı performansları var. Yayıncının farklı ve etkileyici bir ses tonuna sahip olması ve sesin anlattıklarının dinleyicinin ilgisini çekmesidir. Bu şarkı anonsu yaparak veya sadece konser haberleri vermek değildir, bu insanları günlük hayatta kullanabilecekleri haberlere ulaştırmaktır. Bulmaca kurnazlığında sosyal olaylardan bahsederek, yorumlayarak onların düşünce olarak radyo programına katılması sağlanmalıdır.

Dördüncü sırada benim için müzik seçimleri gelmektedir. Müzikal kalite popüler kültüre hizmet etmek anlamına gelmemektedir. Müzik direktörü kurnaz davranarak radyoya özel şarkılar bulmalıdır, hatta birkaç DJ ile anlaşarak seçtiği şarkıların yeni düzenlemelerini radyosunda yayınlamalıdır. Bu farklılık radyo dinleyicisinin çalıştığınız radyoyu seçmesi için önemlidir, sizi diğer radyolardan ayıracak müzikal farklılıklar yaratılmalıdır. Son olarak radyonun sosyal etkinliklerdeki rolü gelir konser, tiyatro, sinema,  konferans gibi etkinlikleri radyo desteklemelidir, hatta özel isimleri farklı projeler ile insanların karşısına çıkartmalıdır. Örnek vermek gerekirse canlı radyo show’u, bu benim uydurduğum bir şey değil ama yurt dışında çok ilgi görmüş bir projedir Türkiye’de bir tek power FM bunu denedi, tiyatro sahnesinde sanatçı konuk alan canlı radyo showu farklıydı ve bir çok kişi için Power FM ismini zihinlerde farklı bir noktaya koymuştur diye düşünüyorum, benimde aklımda kaldığına göre katılmayanlarıda etkilemiş bir organizasyon olmuş demektir.
 
Bir radyo istasyonu nasıl iyi reyting alır?
Bir radyo nasıl reyting alır? sorusu bir çok yöneticinin kafasını kurcalıyordur mutlaka ama ben Türkiye’de bir çok radyo yöneticisinin bu sorunun doğru yanıtını bulamadığını düşünüyorum zira birbirinin kopyası radyolar bu görüşümü  doğruluyor.

Bir radyonun nasıl reyting alacağını aslında görmek çok zor değildir, öncelikle içinde yaşadığımız coğrafyayı tanımak gerekiyor,  bu coğrafyanın insanını tanırsanız reytingin şifresini çözdünüz demektir.
Müzik Popüler Kültür’ün halkalarından sadece bir tanesidir. Popüler Kültür’ü müzik yönlendirmez. Tekstilden,  gıdaya, dekorasyona kadar birçok halkası vardır popüler kültürün. Popüler şarkılar çalıyoruz diyen radyolar acaba popüler kültürün tanımına ne kadar hakimler?  Sadece klip çekilen şarkıları popüler zanneden müzik direktörlerinin tepkisine neden olacak benim burada sizlere bahsedeceklerim…

Radyonun tarzına göre ilk yapacağımız hedefi koymaktır, ardından politika belirlenir radyonun belirlenen hedefi, hedef kitle sayısını da ortaya çıkartacaktır. Bu kitlenin tercihleri ve beğenileri ülkenin içinde bulunduğu sosyo - ekonomik yapıya göre değerlendirilir ve bu kitle üzerinde farklı dallarda yapılmış araştırmalar incelenir. Elde edilen veriler doğrultusundan sadece müzik politikasındaki tercihler değil, programcı seçimi, hangi organizasyonların içinde bulunulacağı ve yönetim şeklide ortaya çıkar. Sonuç olarak radyonun temeli atılır ve inşaat devam eder.  Radyoda reyting alınması için radyodan kuş çıkartmaya gerek yoktur işin temel kurallarını başarıyla uygulayın ilk 10 içerisinde kısa sürede yerinizi alırsınız.
 
 
Bir Radyo’da olması gerekenler  ve olmaması gerekenler!        
Bir radyoda olması gerekenlerin birçoğunu paylaştım, yazının devamında da bu sorunun daha net cevabını bulacaksınız ama olmaması gerekenleri değerlendirerek cevaplandıralım. Öncelikle doğru bilinen yanlışlardan kurtulmamız gerekiyor, sadece radyonun müzik tarzını belirlemekle ve bir müzik direktörü radyonun başına koymakla olmaz, önemli radyolarda çalıştı diye radyoya yayıncı alınmaz, bu yapılan hataların başında geliyor. Seçilen programcının radyonun yayın politikası ile ne kadar uyuştuğu önemli, ses tonu, birikimi, yaşam tarzı, radyo yayıncılığına ne kadar değer verdiği araştırılmalı sadece x ulusal radyoda çalıştı diye veya tanınmış diye radyoya programcı ve müzik direktörü alınmamalı.
Radyonun vizyonunu belirleyen en önemli unsur prodüksiyon departmanıdır bu bölümde görev yapan arkadaşların üretkenliği ve kalitesi radyonun tamamını etkileyecek en büyük unsurdur. bu departman teknik birim olarak kullanılmamalı veya sadece reklam kayıtları yapmamalı, asli görevini yapmasına yöneticiler tarafından müsaade edilmelidir. Bu departmanın başarılı çalışmaları radyonun birçok eksiğini vizyonda kapatması adına da yöneticiye büyük katkı sağlayacaktır.
 
Radyoların ortak hatası nelerdir?
Radyoların ortak hatası birbirlerinden beslenerek yayıncılık yapmaya çalışmasıdır, üretkenlikten uzak radyolar kıstas olarak reyting araştırmalarında üst sıralarda yer alan radyoları taklit ederek başarıya ulaşmaya çalışmaktadır, müzik listelerini birbirlerine bakarak oluşturmaktalar. Bu radyo yayıncılığı adına en büyük hataların başında gelmektedir. Format yayıncılığını rakip radyolardan öğrenen yöneticiler bu formatın detay içeriğine hâkim değiller, yöneticiler sadece müzik çalmanın ve şarkı anonsu yapmanın format yayıncılığı olduğunu düşünüyorlar. Radyo yöneticileri büyük bir yanılgı içindedirler ki eminim birçok yönetici yurt dışından gelen bu formatın detaylarını hiçbir şekilde araştırmamıştır, ezbere yapılan bu yayıncılık anlayışı büyük hatalardan bir diğeridir.

Radyonun günlük akışı nasıl olmalı?
Türkiye’de Radyonun günlük akışını belirlemek yayıncı saatlerini ve haber saatlerini çizelgeye yazmaktır. Günlük akış Türkiye radyolarında bu şekilde belirleniyor ama işin esas olan kısmı takvim oluşturmaktır. Gerçek yayın akışı bu takvimle belirlenir. Oluşturulan takvime göre müzik akışı ve programcı saatleri ortaya çıkar, peki bu takvim nasıl oluşturulur?  Takvim 3 aylık periyotlarda çıkmalıdır, nasıl şirketler dönemlik planlamalar yaparak ürün çıkartıyorsa radyoda buna benzer dinleyiciye hizmet sunar. Bu duruma en güzel örnek Google’dır her güne özel doodle çıkartan bu internet arama motoru bu hamlesi sayesinde tüm dünya basınında haber olmayı ve vizyonuna her günyeni bir artı katmayı başarmıştır. Radyoda özel günleri, tarihi hatırlamalı, sosyal olayları ele alarak yayın akışına dâhil etmelidir, konuklar alarak ve production çalışmaları yaparak farklılıklarını dinleyiciye hissettirmelidir. Takvim hazırlamak radyo yönetiminin en büyük sınavıdır çünkü yayın politikası bu takvimin içeriğinin nasıl şekilleneceğini gösterir. Takvim belirlemenin çok fazla detayına inip burada yazıyı daha fazla ağırlaştırmak istemiyorum.

Radyo programcıları hangi standartlarda seçilmeli?
Radyo programcısının tanımını aslında hepimiz biliyoruz ama ben tekrar bir hatırlatmak adına soruya cevap vereyim:  radyo yayıncısı zeki olmak zorundadır, kurnaz ve kelimelerle oynayabilme becerisine sahip olmalıdır. Aklındakini hızlı ve anlaşılır şekilde ifade edebilmeli, insan aklının labirentlerinde pusulasız gezebilmelidir. Ses tonu kelimeler ya hayat verir ya da öldürür dublaj sanatçısı gibi radyocuda işine duygu ve ruh katmalıdır. Radyo programcısı seçerken radyonun hedefine uygun kıstaslar ele alınmalı. Yayıncının ses tonu, yayın politikasına ait alt yapısı, burada kastettiğim hedef kitlenin tercihleri ve beğenisine ne kadar uygun olacağı ve hedef kitlenin yaşam tarzıyla yayıncının hayatının ne kadar örtüştüğü de belirleyicidir.  Yayıncının sadece sesinin güzel olması da yetmez aynı zamanda o hedef kitleye yaşayış ve düşünce olarak ne kadar hakim olduğudur. Hedef kitleyle empati kurabilmeli ve aynı dilde iletişime geçebilmelidir.

  Editör :  Editör

900 Kişi Tarafından Okundu.

Yazdır Yorum Ekle Tavsiye
 
 
1 2 3 4 5   Puan Yok  
 Kaynak :  www.magicfm92.com.tr

 Kategori ¬ Haberler

  Yorum ( 0 )   

Kayıtlı Yorum Bulunmuyor.

 

 Bu Kateoriye Ait Diğer Başlıklar

 
 
 

 Duyuru

Henüz Duyuru Eklenmemiş

 
 Köşe Yazıları

İlhan ALPBOĞA

İlhan ALPBOĞA ¬
Yazı Eklenmemiş
 
Henüz Haberlere Puan Verilmemiş..
 
Bugün için Haber Eklenmedi.
Bu Hafta içinde Haber Eklenmedi.
Bu Ay içinde Haber Eklenmedi.
 
 Takvim

Ekim 2017

Pts Sal Çrş Prş Cum Cts Pzr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
 
 Ziyaretçi İstatistikleri
   
 Online : 13
 Bugün : 235
 Dün : 448
 Toplam : 472113
 Ip No : 54.224.203.224
     

 
 Son Haberler

Son 30 Gün içinde Haber Eklenmedi
 
 Popüler Haberler

Son 30 Gün içinde Haber Eklenmedi.
 
 Döviz Bilgileri

  Döviz Alış Satış
  Dolar 3.6985 3.7051
  Euro 3.2411 3.2626
 
 Hava Durumu



 
 Reklam



 

 



 
 

 Posta Oku                              © Copyright - 1992- www.magicfm92.com.tr - Tüm Hakları Saklıdır. 

Bu sitede Çilem.Net Yazılımı kullanılmaktadır.